توجیهی تولید مبلمان

گزارشی که توجیه‌ پذیری یک طرح را در ابعاد مختلف از قبیل بازار، فنی و مالی را بررسی و مطالعه کند، گزارش طرح توجیهی(معادل واژه انگلیسی Feasibility Study Report) نام دارد. طرح توجیهی ابعاد مختلف یک پروژه از قبیل بازار، فنی و مالی را بررسی میکند و به سه قسمت تقسیم می‌شود. بخش‌های طرح توجیهی را می‌توان به صورت زیر تقسیم کرد:

 تجزیه و تحلیل مالی یا Financial Analysis: به منظور بررسی و آنالیز ابعاد مختلف مالی و سودآوری طرح توجیهی صورت می‌گیرد. 

 مطالعه بازار یا Market Study: که در آن ابعاد مختلف بازار محصولِ طرح توجیهی بررسی می‌شود. این ابعاد عبارتند از کمبود، بازار هدف، عرضه، تقاضا و 

توجیه‌پذیری فنی یا Technical Feasibility : به منظور بررسی ابعاد فنی طرح توجیهی همچون فناوری، ظرفیت، محل اجرا، ماشین آلات و تجهیزاتِ تولید و ساختار اجرائی طرح انجام میشود. 


    139 – طرح توجیهی مبلمان و دکوراسیون اداری اردیبهشت 92 ث

    صنعت مبلمان یکی از صنایع قدیمی و دیرپای کشور است که قدمت آن به حدود 70سال می‌رسد و در این مدت طولانی توانسته به‌عنوان یکی از صنایع مهم و اشتغال‌زا مطرح باشد. این صنعت مهم که به زیرشاخه‌های مختلفی تقسیم می‌شود همواره مورد توجه تولیدکنندگان و صنعتگران قدیم و جدید ایرانی بوده و از رونق تقریبا خوبی نسبت به صنایع و حرفه‌های دیگر برخوردار است.

    یکی از زیرشاخه‌های مهم صنعت مبل، تولید و عرضه مبلمان و دکوراسیون اداری است که با شدت گرفتن رشد شهرنشینی و افزایش جمعیت و ایجاد سازمان‌ها، نهادها و ارگان‌های دولتی و خصوصی نیاز به این بیش از پیش احساس می‌شود.
    هزینه‌های راه اندازی واحد تولید مبلمان اداری
    هدف از کار تولید باید مشخص باشد؛ باید نگاه و تصمیم‌گیری تخصصی حاکم باشد تا فعالیت‌های شما به نتیجه برسد. در حال حاضر عمده مشتری ما بخش دولتی است که نیازشان را سال‌هاست از ما تامین می‌کنند. اقلام تولیدی شرکت نیلپر ثابت و مشخص نیست و براساس تقاضای موجود در بازار ارزیابی و ساخته می‌شود. الان ما چیزی نزدیک به 40قلم کالای تولیدی داریم که هر کدام آنها جزیی از یک ست و مجموعه کالایی است.
    از جمله نمونه های موفق این صنعت در ایران شرکت نیلپر میباشد، شرکت نیلپر در فضایی به مساحت 40هزار مترمربع دایر شده که 20هزارمتر سالن دارد. علاوه بر آن 36هزار مترمربع انبار مخصوص دپوی اجناس در اطراف کرج دارد. این حجم کاری به همراه ماشین‌آلات و ابزار لازم مانند ماشین پرس، تزریق پلاستیک و دستگاه آب‌کاری نزدیک به 80میلیارد تومان خرج دارد.
    اما برای شروع کار و حجم مناسب برای دریافت سفارش، حداقل 10میلیارد لازم است. البته این را هم بگویم که برای حجم پایین و محدود، در فضایی به اندازه یک زیرزمین 150متری هم می‌شود کار کرد که با کمتر از یک میلیارد تومان هم ممکن می‌شود. مواد اولیه ما انواع چوب است که به‌صورت کیلویی و به شکل الوار لایه لایه (نئوپان و تخته‌های ام‌دی‌اف) تهیه می‌کنیم. قیمت‌ها هم براساس وزن یا تکه‌ای محاسبه می‌شود که بین هشت تا 30هزار تومان بالغ می‌شود. بیشتر مایحتاج ما از داخل تامین می‌شود.